01-12-2012

Seeking A Friend For The End Of The World

GENRE: Komedie / Drama (101 min.)
CAST: Steve Carrell, Keira Knightley, Mark Moses, Aleister
REGIE: Lorene Scafaria
WAARDERING: 3 / 5
---------------------------------------------------------------------------------------------

Over 21 dagen gaat de Aarde eraan. Asteroïde Matilda komt op de Aarde afzeilen en een evacuatie naar de Maan, of naar een ander hemellichaam, behoort niet meer tot de mogelijkheden. Dodge gaat op zoek naar de liefde van zijn leven, maar raakt steeds meer in de ban van zijn reispartner Penny.

Net als stormen krijgen asteroïden, of andere hemellichamen die de wereld bedreigen zoals Melancholia, een naam. Het doet echter niets af aan de vernietigende kracht en de manier waarop mensen met het einde der tijden omgaan. Waar Melancholia het vooral over een dramatische boeg gooit, houdt Seeking a Friend for the End of the World het wat luchtiger.

ARMAGEDDON-PACKAGE

De film houdt een beetje het midden tussen een drama en een komedie. Steve Carrell kan ook wat rustigere rollen, waarin hij meestal een mislukt persoon is, prima aan. Zo verkoopt hij - Dodge - in deze film levensverzekeringen, inclusief `armageddon-package'. Dat is grappig, want aan het begin van de film krijgen we te horen dat de tijd tot inslag nog 21 dagen is. Tevens zie je allerlei andere ontwikkelingen, zoals vrouwen die zoveel gaan eten als ze willen en stoppen met de pil. Of mannen die voorheen nooit een vrouw wisten te scoren en nu opeens populair zijn. Dat laatste punt vond ik zelf niet zo sterk, want sommige mannen kunnen zelfs voor het einde der tijden nog geen vrouwen scoren.

Bucket lists worden afgewerkt, er wordt gefeest, gehuild en een lokale Friendsy's wordt omgetoverd tot orgiehok. Allemaal leuk en aardig, maar er zijn ook belangrijker dingen, zoals familie. Zo wil Penny, afkomstig uit Engeland en gespeeld door Keira Knightley die nog wat manische trekjes aan A Dangerous Method lijkt te hebben over gehouden, terug naar Engeland en gaat Dodge, haar buurman, haar daarbij helpen. Dodge kent namelijk nog iemand met een vliegtuig. Met een Cessna, een eenmotorig vliegtuigje, waarbij ik me afvroeg of zo'n ding de overkant van de Atlantische Oceaan wel zou halen.

MANISCHE KOPPEN 

Dat brengt me dan ook bij een heikel puntje in de film: realisme. Niet wat betreft een meteoor die de Aarde zou vernietigen - dat lijkt me eerlijk gezegd vrij plausibel. Het zijn vooral de romkomelementen die niet passen bij een aankomende apocalyps. Met de wetenschap dat iedereen over drie weken dood is, verliezen heel wat handelingen van Dodge en Penny aan kracht. Beide personages werken naar het onvermijdelijke toe, maar wanneer de meteoor uiteindelijk inslaat blijf je met een gemengd gevoel achter. Echt ontroerd was ik niet, echt tevreden ook niet. Een meteoor op je dak, dat gun je niemand, maar Steve Carrell en Keira Knightley hebben tot aan de inslag niet dusdanig de aandacht van de kijker op zich gevestigd dat je helemaal kapot bent van het einde. Iets dat je bij Melancholia wel hebt. 

Afgezien daarvan is de film voornamelijk grappig en als je de gekke, manische koppen van Keira Knightley aankunt - ik zie haar toch het liefste in Piratesfilms - dan is de film prima te kijken. Ook een aantal aandoenlijke scènes, zoals bejaarden die gewoon nog het gras gaan maaien, komen goed tot hun recht. De hond die Dodge krijgt - Sorry!, vernoemd naar het briefje dat hij op zijn buik vond na een laveloze nacht in het park - is erg schattig en zorgt slechts één keer voor een slechte grap: "What's his name" "Sorry!" I said, what's his name?" "Sorry!".

-------------------------------------------------------
Nu verkrijgbaar op DVD en BluRay. 

Trailer:

26-11-2012

Killer Joe

GENRE: Misdaad / Thriller
CAST: Matthew McConaughey, Emile Hirch, Thomas Hayden Chruch e.a.
REGIE: William Friedkin
WAARDERING: 2.5 / 5
---------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

Na het kijken van Killer Joe ben je met stomheid geslagen. Het plot van de film - een jongen huurt een huurmoordenaar in die hij niet kan betalen om zijn moeder te vermoorden - zou komisch bedoeld kunnen zijn, maar lachen doe je alleen vanwege ongemakkelijkheid. Nouja, en om de stupide uitspraken van Thomas Hayden Church, die een patent op droogkloterij heeft.

Ik zal een beetje uitwijden over het verhaal. Chris (Emile Hirch) heeft schulden - $6000 - bij een lokale crimineel. Chris heeft echter ontdekt dat zijn moeder, die hij niet zo mag, een levensverzekering voor $50.000 heeft die op naam staat van zijn zusje Dottie (Juno Temple). 1 + 1 = 2, dus Chris huurt Killer Joe (Matthew McConaughey) in om zijn moeder te vermoorden. Killer Joe vraagt $25.000. Dat heeft Chris niet. Chris' vader Ansel (Thomas Hayden Church), die zijn ex-vrouw ook niet mag, ook niet. Killer Joe wil toch iets tastbaars vooraf, dus spreken Chris en Ansel af dat Joe zich tot de tijd dat hij Chris' moeder heeft vermoord mag vermaken met Dottie.

ONGEMAKKELIJK

Dottie moet gedwongen dineren met Killer Joe en vervolgens seks met hem hebben. Dat is de afspraak, waar zij uiteraard niet voor getekend heeft. Toch ondergaat ze het hele gebeuren gelaten en wordt zodoende een van de meest ongemakkelijke scènes van dit jaar gecreëerd. Ook aan het einde zit wederom zo'n ontzettend nare scène waarin Killer Joe voor de zoveelste keer mensen vernedert. Daarnaast bevat de film komische scènes waarbij vooral Ansel de lachers op de hand heeft, of bikkelharde scènes waarin Killer Joe niet alleen psychologisch, maar ook fysiek angstaanjagend is.

Killer Joe, daar draait het allemaal om. Matthew McConaughey levert een weergaloze vertolking van een verknipte moordenaar af, die tevens rechercheur in Dallas is en af en toe zelfs zijn eigen moordzaken moet onderzoeken. "Isn't that difficult?", vraagt Dottie. "That's convenience.", aldus Killer Joe. De moordenaar heeft gedurende de hele film de touwtjes in handen en laat de anderen als marionetten voor hem spelen. Hij gebruikt mensen, niet alleen Dottie, en krijgt wat hij wil. Zijn expertise en reputatie dwingen respect af, maar indien anderen aan hem twijfelen wordt hen op brute wijze duidelijk gemaakt dat Killer Joe de real deal is.

MARIONETTEN

De rest van de cast - de marionetten - is minder indrukwekkend. Dottie lijkt niets echt te interesseren. Zonder begeleidende muziek danst ze op straat, kijkt ze als een hond die net te eten krijgt en loopt ze veelal gehuld in weinig tot geen kleren door het beeld. Chris wordt langzaam gestoord, maar veel verder dan angstig kijken komt Emile Hirch niet met zijn personage. De situatie met Joe - hij trekt bij Ansel, diens vriendin en Dottie in - loopt steeds verder uit de hand en Chris realiseert zich dat er niks meer aan te doen valt. Ansel op zijn beurt denkt niet, iets dat hij openlijk en ruiterlijk toegeeft. Zijn opmerkingen zijn vermakelijk, maar zijn personage is treurig. Tot slot speelt Sharla (Gina Gershon), de vriendin van Ansel, ook nog een bijrol. 

Dus wat moet je van zo'n film vinden? Het verhaal, de manier waarop het wordt gebracht en de leuke twist zijn prima en Killer Joe kent een uitmuntend titelpersonage. Maar wie leent nou zijn eigen zusje uit aan een huurmoordenaar? En waarom protesteert Dottie helemaal niet, behalve als ze zich moet omkleden en voor één keer in de film wel fatsoenlijke kleren aan mag? De niet te bevatten motieven van personages komen de film niet ten goede en de logica van het verhaal - hoe goed ook beschreven - is onnavolgbaar. Regisseur Friedkin (The Exorcist, The French Connection) komt met Killer Joe dan ook niet verder dan een aaneenschakeling van vreemde fragmenten.

--------------------------------------------------------------------------------
Vanaf 21 december verkrijgbaar op DVD en BluRay

Trailer: