05-09-2013

The Frozen Ground

WAARDERING: 2.5 / 5

Ik blijf maar films kijken in de hoop dat Nicholas Cage weer eens een goede film maakt. Misschien is het deze keer raak? Mr. Cage zal bij mij nooit volledig uit de gratie raken, al doet hij nog zo zijn best.

Nicholas Cage speelt een agent die nog een laatste klus krijgt voordat hij overstapt op een andere baan. Wat voor een baan is niet echt duidelijk, maar de baanwissel is nog slechts een formaliteit. Een formaliteit die middels formulieren afgehandeld dient te worden. Formulieren die Nicholas Cage eigenlijk niet wil invullen, omdat het zijn einde betekent bij de Alaska State Troopers. Maarja, zijn vrouw wil het zo graag hè. En zijn nieuwe baan zal ongetwijfeld minder gevaarlijk zijn.

De rechercheur in kwestie is Jack Halcombe. Getrouwd, niet gescheiden en niet aan de drugs en in dat opzicht een verademing ten opzichte van de politierollen die Cage normaal gesproken voor zijn rekening neemt. De laatste zaak in kwestie is die van een gewetenloze seriemoordenaar die decennia geleden de staat Alaska daadwerkelijk onveilig heeft gemaakt. Het is een waargebeurd verhaal, al kijk ik tegenwoordig nergens meer van op sinds Pain and Gain ook waargebeurd bleek te zijn. Cage bevindt zich op bekend terrein wanneer hij de seksindustrie onderzoekt, iets dat hij in het nog iets naardere 8MM ook al deed.

In films als The Frozen Ground bestaat er niet zoiets als een zaak overdragen aan iemand anders. Dat woord komt in het vocabulaire van Halcombe niet voor, dus bijt hij zich in de zaak vast als een bulldog. Een dan nog onbekende man, waarvan de kijker al weet dat het John Cusack is, vermoordt en verkracht systematisch jonge, kleine vrouwen. Hij lokt ze met het perspectief van een fotoshoot of blowjob van $300, waarna hij ze ontvoert, een tijdje vastbindt, verkracht, ze neerschiet en ze laat opeten door de wilde dieren in de bossen van Alaska. Vrij gruwelijk.

John Cusack is net als in The Paperboy een genadeloze moordenaar. Dit maal speelt hij banketbakker Robert Hansen die in zijn vrije tijd de moordenaar uit hangt. Hij is echter onvoorzichtig, schiet zijn slachtoffers op klaarlichte dag neer en ondanks het feit dat hij dat doet in een afgelegen omgeving in de bossen van Canada, is het een wonder dat hij al jarenlang met verscheidene moorden is weg gekomen. Vervolgens is hij ook nog stom genoeg om terug te komen op de plekken waar hij de meisjes ontvoert, wetende dat een van zijn slachtoffers is ontsnapt.

Grootste minpunt van de film is echter de geloofwaardigheid van de personages. Jack Halcombe is vrij stabiel, en kroongetuige Cindy (Vanessa Hudgens) is constant labiel. Dat is prima, maar de rest van de cast maakt gedachtesprongen om een vreemde plotwending te bewerkstelligen, een plotwending die bovendien niets toe voegt aan de film. Helaas moeten we dan ook concluderen dat het Nicholas Cage wederom niet is gelukt om een aardige film te maken.

03-09-2013

28 Hotel Rooms

WAARDERING: 3 / 5

28 Hotel Rooms behelst een affaire die zich louter en alleen afspeelt in hotelkamers. Achtentwintig stuks, welgeteld. Een soort Up In The Air, maar dan zonder al het gevlieg en de ontslagen. En is het dan nog leuk? Mwah. 

28 Hotel Rooms is meer een project dan een volwaardige film. De focus ligt zo erg op de twee hoofdpersonen, een naamloze mannelijke schrijver en een naamloze vrouwelijke data-analist, dat de film wat beperkt aanvoelt. Het is niet slecht, niet saai en zeker niet slaapverwekkend, maar op den duur beginnen de seks en de muren van de hotelkamers wat te vervelen. De protagonisten hebben daar overigens zelf ook last van, maar naar buiten gaan zit er niet in. En waarom is een data-analist 28 keer in een jaar of drie in hotels te vinden?

Regelmatig val je als kijker midden een scène of gesprek. Toch pak je vrij snel de draad weer op, waardoor regisseur Matt Ross zich een capabel regisseur mag noemen. Ook de hotelkamerscène met time lapse is leuk gevonden. Scènes voelen niet geforceerd aan, maar op het schrijfwerk valt wel wat aan te merken. Met name de besluiteloosheid van de personages is op een gegeven moment niet erg realistisch meer. With or Without You van U2 is er niks bij.

Lovenswaardig dat regisseur Matt Ross niemand anders in beeld neemt dan zijn twee hoofdrolspelers, afgezien van af en toe de room service. Maar na een niet onaardige 82 minuten weet je eigenlijk nog niet wie de hoofdpersonen zijn, wat hen drijft, wat ze zouden willen. We zien alles vanuit het perspectief van de hoofdpersonen, maar een echte band ontbreekt. Het helpt ook niet dat de relatie de eerste periode van puur fysieke aard is. Iets dat overigens dit maal een initiatief is van de vrouw.

Het probleem ligt niet bij Marin Ireland en Chris Messina. Beide acteurs zetten geloofwaardige karakters neer. De oorzaak ligt vooral in het feit dat we naast de gesprekken geen enkele informatie krijgen over de personages. Waar ze normaal wonen, waar hij over schrijft, wat zij analyseert. We weten het niet. Juist het aspect dat Up In The Air zo succesvol maakt, het leven van de personages buiten hun affaire om, ontbreekt hier. En dat is een gemis.