22-10-2016

Don't Breathe


Ademen doet normaal leven, maar in Don't Breathe kan het je dood worden. Een oude, blinde psychopaat verandert een inbraak in een nachtmerrie. Het publiek mag toekijken, zich rot schrikken en mee genieten. Wat een goede film. 


Drie jongeren breken in bij een blinde man. Er zou een paar ton aan cash liggen. Wat kan er fout gaan? Nou, een hoop natuurlijk! Zo is de beste man een Irak-veteraan. Er is een angstaanjagende rottweiler present. Het huis zit vol sloten en andere duistere geheimen, op effectieve wijze onthuld door regisseur Fede Alvarez, die furore maakte met zijn debuut, de remake van Evil Dead in 2013.

Alvarez neemt je aan de arm en voert niet alleen een effectief schrikbewind, maar toont zich ook een veelzijdig cineast. Wanneer de drie jongeren het huis van (dan nog) hun slachtoffer betreden zweeft de camera rond, de kamers in, de jongeren langs, door muurtjes en gaatjes. Dit is één shot van grote schoonheid, zowel op cinematografisch als functioneel vlak.

Al snel breekt de pleuris uit en volgen verschillende scenario's elkaar in rap tempo op. Je zit constant op het puntje van je stoel. Nooit gunt Alvarez de kijker rust. Knap daarbij is dat de dieven dit keer eens niet allerlei vreemde acties uithalen, zoals je vaak ziet in horrorfilms. Don't Breathe blijft realistisch, gruwelijk spannend en is een van de fijnste, ziekste griezelfilms van het jaar.

19-10-2016

Inferno


Inferno markeert de terugkeer van Dr. Robert Langdon. Een psychopaat dreigt de wereldbevolking te halveren middels een virus, en Tom Hanks moet hem stoppen. Hij krijgt daarbij hulp van Felicity Jones als Sienna, een arts die ook goed kan puzzelen.


Na The Da Vinci Code en Angels and Demons keren zowel regisseur Ron Howard als ster Tom Hanks terug voor een derde deel. Langdon, een soort hyperintelligente, saaie variant op Indiana Jones, is een rol waar Hanks al films lang mee worstelt. Inferno is net zo kleurloos als zijn protagonist, al doet de intense openingsscène - dit deel is opgenomen met IMAX - met een visualisatie van Dante's Inferno anders vermoeden.

De film heeft moeite geloofwaardig te blijven. Dat ligt niet aan het bronmateriaal, maar aan de manier waarop Ron Howard zijn film brengt. Hij schotelt het publiek de ene na de andere onordelijke actiescène voor. Dat werkt zo'n twintig minuten, maar daarna valt op hoe karig Inferno is. Personages zijn onnavolgbaar en altijd op de goede plek op het goede moment, het plot kent kop noch staart en wijkt volledig af van het boek, de muziek is bombastisch en overdreven én de film weet simpelweg niet te boeien.