18-09-2012

Seven Days In Utopia

GENRE: Drama
CAST: Robert Duvall, Lucas Black, Melissa Leo & Deborah Ann Woll
REGIE: Matt Russell
WAARDERING: 1 / 5
-----------------------------------------------------------------------------------------------------------

Golfer Luke Chisholm draait door na een paar misslagen tijdens een golftoernooi. Hij rijdt lukraak ergens naar toe en komt terecht in het dorpje Utopia. Zeven dagen later heeft hij zijn innerlijke rust, zijn focus en Jezus gevonden. Dat laatste is jammer, want zonder Jezus was dit een prima film geweest. Jezus is in dit geval de oorzaak van een half uur ellende, een droevige plotwending en een dramatisch slechte film. 

De film open met een Bijbeltekst. Een stukje uit Jesaja. Niks aan de hand, dacht ik. Ezechiël 25: 17 heeft Tarantino ook geen windeieren gelegd. Daarna zien we golfer Luke Chisholm (Black) door het lint gaan tijdens een kwalificatietoernooi voor de Texas Open. Om zeker te weten dat de kijker snapt dat hij het echt heel zwaar had, wordt de scène gedurende de film eindeloos herhaald. Hij volgt het advies (lees: de wil) op van zijn vader - dat doet hij zijn hele leven al -  en het pakt dit keer slecht uit. Hij doet 14 slagen over één hole - par is 4 - en kwalificeert zich niet. Totaal gefrustreerd stapt hij in zijn auto, rijdt hij richting Utopia en ziet hij een koe pas op het laatste moment op de weg staan. Hij crasht, raakt gewond en wordt opgevangen in Utopia door Johnny Crawford (Duvall), Lily (Leo) en Sarah (Woll).

ONCONVENTIONELE COACHING


Johnny blijkt zelf vroeger ook een balletje geslagen te hebben. Hij neemt Luke onder zijn hoede en past een heel aantal onconventionele trainingen toe om Luke weer zijn focus te laten vinden. Johnny, sterk gespeeld door Duvall die een serene rust uitstraalt, heeft een goede invloed op Luke. Utopia - 375 inwoners - is het ideale rustoord. Het idyllische dorpje beschikt over een immer perfecte lichtinval, schitterende velden en akkers en schattige houten blokhutten met sfeervolle olielampen. Elk shot - vaak met een typerend okerkleurig laagje - is een genot voor het oog en men maakt goed gebruik van de omgeving.

Johns onconventionele trainingsmethoden, zoals schilderen, vliegen en vliegvissen, zouden misschien kunnen werken. Zeker in films zie je maar zelden dat mensen gewoon hard trainen en iets bereiken. Er moet altijd iets aparts gedaan worden en wie weet is dat in het echt ook wel zo. Wat echter ontbreekt bij Luke is de uitstraling van een winnaar, of in ieder geval die van een topsporter. Nooit is Luke overtuigend, zelden zie je de mentaliteit van topsporters en ik snap best dat Luke de top niet haalt. Het is een beetje een doetje, een nietszeggend persoon, iemand met weinig karakter en zijn lach trekt eerder iemand van hetzelfde geslacht aan dan Sarah - de mooie, roodharige, blauwogige serveerster. 

HET ROER GAAT OM


De film kabbelt, net als het leven in Utopia, rustig voort. Golf is een rustige sport, spektakel is niet nodig en zoals gezegd kunnen we genieten van de prachtige beelden. Golf is ook groot in Utopia, ze hebben een eigen golfbaan - weliswaar met geiten - en in de kroeg staat Golf TV op. Maar dan na een uur, uit het niets, lijkt het erop alsof de EO de regie overneemt. Waar het eerst nog allemaal lijkt te draaien om focus, concentratie en het spelen van je eigen spel, komt de ware evangelische aard van de film naar boven. Golf is niet belangrijk, God is belangrijk. Luke moet zich bekeren - en doet dat ook - en zal dan gelukkig zijn. Ongeacht zijn golfresultaten.

Het laatste half uur zijn de christelijke metaforen niet meer weg te denken. Demonen in Luke's hoofd die hij moet overwinnen, een klassiek David tegen Goliath verhaal en meer van dat soort verwijzingen. Ja, beste lezer, natuurlijk heb ik de titel gezien. Ja, ook daar zie ik, weliswaar achteraf, de symboliek wel van in. En John, en Luke. Maar ik ging af op de acteurs. Robert Duvall en Lucas Black spelen ook samen in Get Low, één van de betere films van 2011. En golf, achja, maakt mij het uit. Daarnaast is er gedurende het eerste uur helemaal niks dat wijst op een slechte EO-film. Maar dat is het dus wel. 

Zodra het evangelie om de hoek komt zetten wordt de film moralistisch, gaat men bekeren, draait men christelijke popmuziek - die is echt heel slecht, kijk maar eens naar de EO-Jongerendag - en blijkt de film niet te gaan over het succesverhaal van een golfer, maar om het toevoegen van nog een zieltje aan het Koninkrijk Gods. Voordat ik daar eventueel terecht kom - God vergeef mij deze recensie - hoop ik in ieder geval deze film nooit meer te hoeven zien.

17-09-2012

Men in Black 3

GENRE: Sci-Fi / Komedie / Actie (106 min.)
CAST: Will Smith, Tommy Lee Jones, Josh Brolin & Jemaine Clement
REGIE: Barry Sonnenfeld
WAARDERING: 2.5 / 5
---------------------------------------------------------------------------------------------------------------

MiB 3 heeft de bekende upbeat deuntjes, de grote witte letters die pontificaal in beeld staan en agenten Kay en Jay. Alles lijkt in orde. Maar drie kwartier later heb ik nog nauwelijks gelachen, is het verhaal bedroevend, de slechterik niet overtuigend en maakt men een grote fout; MiB 3 speelt zich af in het verleden waardoor Jay en Kay geen duo meer zijn.

Een nieuwe alien wordt uit de onuitputtelijke alien-database getrokken en op een gevangenis op de maan gezet. Dit keer heet hij Boris The Animal; een gerimpelde dikzak met een zonnebril op, een grote mond en een moordende wandelende tak die resideert in zijn hand. Boris had door iedereen gespeeld kunnen worden, zo uitdrukkingsloos is hij, maar Flight of the Conchords zanger Jemaine Clement heeft de rol op zich genomen. Zijn zeer karakteristieke stem is echter bij Boris niet terug te horen.

Boris ontsnapt vanaf de maan, keert op één of andere manier terug naar de Aarde - het blijven aliens hè - en reist vanaf daar naar het jaar 1969. In 1969 vermoordt Boris agent Kay (Jones), die verantwoordelijk is voor Boris' arrestatie. Aan Jay (Smith) de taak om deze tijdelijke moord te voorkomen. Hij reist ook terug naar 1969 en ontmoet daar de jonge versie van Kay (Brolin).

TERUG IN DE TIJD

Een sprong terug in de tijd wordt gebruikt om Kay wat uit te diepen - zonder succes. Het is ook onnodig. Het grootste probleem is dat het verleden van Jay en Kay nooit een issue is geweest in de films. Kay staart in het origineel weliswaar eenmalig naar een satellietbeeld, maar de karakters in MiB hebben geen historische achtergrond nodig om geloofwaardig te zijn in een surrealistische wereld vol aliens. Wanneer ze in MiB 3 opeens wel een achtergrond krijgen doet dat eerder afbreuk aan het genre dan dat het de film ten goede komt. 

Waar MiB sterk begon en je meteen in de film zoog met een spectaculaire achtervolging en hilarische sollicitatieprocedure, heeft MiB 3 moeite om te blijven boeien. Boris mist uitstraling en het bekende duo Jay en Kay zijn maar zelden van de partij. Tommy Lee Jones heeft slechts een bijrol. Josh Brolin doet het prima als jonge, optimistische Kay. Brolin heeft een bijna identieke stem en dito accent - waarvoor hulde -, maar de chemie met Will Smith is minder sterk. Jay is nauwelijks in staat om grappig te zijn zonder de oude, vertrouwde, grumpy Kay.

HET MIB GEVOEL

De eerste helft van de film zijn de grappen van een droevig niveau en actiescènes nauwelijks aanwezig. Pas na een prima grap over Mick Jagger - uiteraard een alien - komt er een beetje vaart in de film en komt eindelijk het oude MiB-gevoel weer wat bovendrijven. Ook een achtervolging op futuristische eenwielers kon mij wel bekoren. De toevoeging van Griffin (Michael Stuhlbarg) die een alien is die alle mogelijke werelden kan zien, is een aangename. Zijn intelligente grappen worden steeds sterker en zijn vaardigheid wordt prima uitgewerkt. 

De tweede helft van de film is aanzienlijk beter, maar het gevoel van de originele MiB weet men bij lange na niet te bereiken. Soms, heel soms, zie je een glimp van grappen en scènes die het origineel zo succesvol maakten, maar te vaak is het slap, flauw en ongeïnspireerd. Het grootste probleem, namelijk het ontbreken van het geliefde duo Jay en Kay, is vrijwel onoverkomelijk, waardoor MiB 3 zelfs niet beter is dan deel MiB 2. En die was al niet zo best.