Met: Matt Damon, Emily Blunt & Michael Kelly
Waardering: 3.5/5
Matt Damon is David Norris, een stereotype Amerikaanse politicus. Zijn blokhoofd en typische lach met de mondhoeken naar beneden geeft hem wel iets sympathieks en Norris is niet het type politicus waar je geen vertrouwen in hebt. Hij voert campagne, maar wordt echter geteisterd door schandalen uit het verleden die zo af en toe de kop op steken. In Amerika zijn ze niet vies van een schandaaltje in de politiek, maar in deze film ligt dat iets anders. Norris verliest de verkiezing na het zoveelste schandaal en moet een speech gaan geven om zijn verlies te erkennen en zijn tegenstander te feliciteren.
Je weet hoe die speeches gaan. Soms neemt de desbetreffende politicus wat verantwoordelijkheid, maar vaker niet. Soms probeert de politicus een reden te geven voor de nederlaag en soms blijft het slechts bij wat bemoedigende woorden. In dit geval gebeurt er echter iets aparts, iets wat ik graag ook eens zou zien in de politiek. Er vindt incorrecte politiek plaats, om het zo maar te noemen, want Norris gaat de kiezer eens haarfijn uitleggen waar het geld van de verkiezingscampagne naar toe gaat, waar zijn PR-team allemaal over nadenkt en waar het bij de verkiezingen écht om draait. Iets wat Jack de Vries bij DWDD wel eens uit komt leggen in verkiezingstijd in Nederland (nee schudden als de ander spreekt in debat, helder je punten uiteenzetten, niet vreemdgaan). Nu is Jack de Vries een oud-politicus met weinig te verliezen. Norris heeft wel degelijk wat te verliezen, namelijk zijn politieke loopbaan. Dit aspect wordt in de film niet zo benadrukt, maar is belangrijk, want het is natuurlijk een simpel gegeven dat een actief politicus niet zijn eigen ruiten gaat ingooien puur omdat hij eerlijk wil zijn. De vraag is dan ook hoe het kan dat Norris dit doet? Het antwoord is uiteraard te vinden bij het andere geslacht, dit keer belichaamd door Elise (Blunt). Elise is de inspiratiebron voor het geven van deze eerlijke speech van Norris.
Elise heeft duidelijk een slechte invloed op de politieke carrière van Norris, want op eerlijke politici zit niemand te wachten. Norris doet er alles aan om Elise weer eens terug te zien, want hij is op slag verliefd. Wat hij ook probeert, het lukt niet. Een instantie, `The Adjustment Bureau', zorgt daarvoor. Er wordt door hogerhand ingegrepen en 3 jaar later is Norris wederom bezig met succesvol campagne voeren. Hij ligt zwaar voor in de peilingen, maar komt ook wederom Elise tegen, door toeval. Weer zijn er de mannen van `The Adjustment Bureau', die er een stokje voor proberen te steken. `The Adjustment Bureau' doet er alles aan om de opbloeiende liefde tussen Elise en Norris te voorkomen, maar zal Norris het voor hem uitgestippelde pad inslaan of is de liefde toch sterk genoeg om het determinisme te kunnen overwinnen?
Liefde of determinisme, ik zou het wel weten... Maarja, je hebt geen keuze hè, bij determinisme, da's nou juist het punt. Leuk concept trouwens, een instantie die het determinisme waarborgt, al is het niet echt deterministisch wanneer ze af en toe falen. Er is ook nog zoiets als kans, of toeval. Dat lijkt vooral te komen wegens een personeelstekort bij `The Adjustment Bureau'. Determinisme en toeval gaan in deze film hand in hand, maar een beetje determinist gelooft natuurlijk niet in toeval. Verder worden er tussen neus en lippen door nog wat historische gebeurtenissen op originele wijze verklaart en het idee dat Gods wegen ondoorgrondelijk zijn wordt in een nieuw jasje gestoken.
Bepalen we ons eigen lot, of ligt ons leven in de handen van hogere wezens? Een interessante vraag, die in deze film leuk wordt uitgewerkt. Het concept wordt heel aardig gebruikt en het resultaat is een spannend en romantisch drama, met goede acteurs en stof om nog eens wat over na te denken. Een prima film wanneer je het niet al te serieus neemt met determinisme, toeval en de toekomst.