CAST: Paul Dano, Zoe Kazan, Chris Messina, Antonio Banderas e.a.
REGIE: Jonathan Dayton & Valerie Faris
WAARDERING: 4 / 5
---------------------------------------------------------------------------------------------------------------
Paul Dano speelt dit jaar wederom een schrijver met een writersblock, zij het in een aanzienlijk minder trieste film dan Being Flynn. Aanzienlijk minder triest, en beter om aan te zien, want Ruby Sparks is origineel en grappig en daarmee een van de betere drama's dit jaar.
Calvin Weir-Fields (Paul Dano) heeft een succesvolle roman uitgebracht en staat sindsdien te boek als een groot schrijver. De laatste jaren produceert hij echter niets, hetgeen gesymboliseerd wordt door de camera op lege velletjes in zijn typemachine te richten. Een stuk pakkender dan een wit Macbookscherm met een bewegingsloze knipperende cursor. Bovendien zijn schrijvers die nog typemachines gebruiken cool.
Schrijven lukt dus niet, totdat Calvin het meisje van zijn dromen in zijn dromen tegenkomt. Calvin krijgt inspiratie en schrijft over zijn nieuwe muse Ruby (Zoe Kazan). Ruby Sparks wordt steeds levendiger in zijn fantasie, totdat ze opeens in Calvins woonkamer staat. Een levend, leuk, roodharig persoon is uit Calvins brein en vervolgens uit zijn typemachine ontsprongen.
DE MYTHE VAN PYGMALION
Het idee van een kunstwerk dat tot leven komt is niet nieuw: in de Griekse mythologie schenkt Afrodite een beeld van beeldhouwer Pygmalion het leven. Pygmalion was altijd in de ban van zijn kunst en had, net als Calvin, geen tijd voor relaties en vrouwen. Misschien had hij, net als Calvin, ook simpelweg geen verstand van vrouwen. Hij werd, net als Calvin, verliefd op zijn eigen kunstwerk en gelukkig zijn er dan Goden die het wel geinig vinden om zo'n beeld dan tot leven te wekken. Afrodite speelt overigens geen rol in dit drama.
Paul Dano's vriendin Zoe Kazan schreef het scenario voor deze film. Haar vriendje nam uiteraard de hoofdrol op zich - zoiets kan je niet weigeren - en Dano speelt de rol waar hij patent op heeft: gereserveerd, intelligent, gevat, sociaal niet erg vaardig en de blik op oneindig. Ruby is het tegenovergestelde. Ze is uitbundig, lief, spontaan en sociaal. Verder spelen Calvins broer en zelfverkozen vrouwenexpert Harry (Chris Messina), zijn stiefvader en hobbymeubelmaker Mort (Antonio Banderas) en zijn New-Age moeder Gertrude (Annette Benning) verdienstelijke bijrollen.
REALISME EN MYSTERIE
De film begint erg komisch. Zo wordt Calvin - met lichte psychische problemen en pleinvrees - uitgenodigd als bekend schrijver om voor volle zalen te spreken. Komedie maakt na een tijdje plaats voor drama, want naarmate Ruby reëler wordt, wordt de film dat ook. Ruby Sparks transformeert langzaam van een mysterieuze romkom tot een surrealistische, psychologische thriller. Omdat de sleutelscènes subtiel zijn, de personen dicht bij de materie blijven en er sterk wordt geacteerd, met name door Paul Dano, verloopt deze overgang soepel en tilt het Ruby Sparks naar een hoger niveau.