★★★★★
Na de Oscaruitreiking moest ik deze film toch echt gewoon zien. Mijn verwachtingen lagen uiteraard hoog, na de Oscars voor Beste Film en Beste Script en ze werden volledig waargemaakt. Wat een grandioze film is dit.
Spotlight rakelt het verleden op, brengt pijnlijke feiten van kindermisbruik binnen de Katholieke kerk aan het licht én toont op geweldige wijze de onderzoeksjournalisten van de Boston Globe. Spotlight schittert op alle vlakken: fantastisch acteerwerk over de gehele linie, een prachtig geschreven verhaal en een interessant, zij het ietwat uitgekauwd onderwerp. Het mooiste aan de film zijn echter de scènes op de redactie van Spotlight team. Die zijn zo levendig, zo ontzettend realistisch, alsof je zelf op de redactie werkt en af en toe naar binnen loopt.
De
chemie tussen de vier leden van het Spotlight-team (een speciaal team binnen de krant dat zaken tot op de bodem uit zoekt) draagt daar veel aan bij.
Walter 'Robby' Robinson (Michael Keaton) leidt Spotlight, hij bepaalt
richting en probeert z'n team uit de wind te houden. Hij botst
daardoor soms met de bevlogen Mike Revendez, gespeeld door Mark
Ruffalo die echt geweldig is. Het personage dat hij neerzet pakt
vrijwel meteen de aandacht door zijn doortastendheid. Elke scène
waarin je Revendez ziet is hij ook aan het werk als een terriër die
niet loslaat voordat hij de informatie heeft waar hij naar op zoek
is. Het team wordt aangevuld door Sacha Pfeiffer (Rachel McAdams) die
een subtielere aanpak kiest als onderzoeksjournalist en zich vooral
meelevend en zachtmoedig opstelt. Matt Carol (Brian d' Arcy James)
maakt het kwartet compleet als de meest ervaren journalist. Hij is
wat minder goed uitgewerkt dan de andere drie leden.
Met
de komst van een nieuwe eindredacteur op de Boston Globe, de Joodse
Marty Baron (Liev Schreiber, ook geweldig in deze film), waait er een
frisse wind door de redactie. Baron krijgt lucht van een column over
kindermisbruik binnen de Katholieke kerk - eind jaren '90 nogal een
instantie in Boston. Een vervolgverhaal komt er niet, deels door de
macht van de kerk, deels omdat men op dat moment nog niet de schaal
van het misbruik inziet. Baron wil echter Spotlight op de zaak zetten.
Naarmate
de schaal van het misbruik in omvang toeneemt wint de film ook aan
momentum. Hoe verder de journalisten zich ingraven in de materie, hoe
schokkender de zaak en hoe interessanter de film. Het eerste
half uur wordt je gegrepen door de fantastische setting en het
geweldige acteerwerk. Daarna zit je op het puntje van je stoel, tot
aan de publicatie van een stuk in de Boston Globe dat uitiendelijk
stof zou doen opwaaien over de gehele wereld.