Sinds vorig jaar oktober ben ik me wat serieuzer met films gaan bezig houden. Meer recensies, recensies voor websites, meer films kijken, maar ook meer filmfeitjes opzoeken. En tijdens mijn online zoektochten naar originele stukjes kom je werkelijk waar van alles tegen. Sinds ik chef film ben bij 8Weekly ontvang ik ook nog eens persberichten van filmdistributeurs. Die zijn soms zo stupide, dat ze het delen waard zijn.
Net zoals ik dus al eerder aankondigde om deze blog - met al haar 7 volgers - iets anders in te delen, gaat dat vanaf nu ook gebeuren. Met Fragmenten. Stukjes die potentieel ook fragmentarisch geschreven zullen worden. Dat mag dan, vind ik.
Na het zien van Ginger & Rosa (lees de review hier) was ik bijzonder positief. Elle Fanning bewijst maar weer eens dat ze een formidabele actrice is. En nog maar 15 jaar oud, echt goed hoor. Op haar dertiende schitterde ze in Super 8. Dat is zo'n film die je waardeert als je het bekijkt vanuit het perspectief van de kinderen die een zombiefilm willen opnemen, en die je niet waardeert als je de logica van de alien (een agressieve variant van E.T.) probeert te volgen. Ik had meer te doen met de kinderen dan met de alien - J. J. Abrams probeerde de kijker sympathie voor beiden te laten hebben - en één scène ligt me nog vers in het geheugen.
Net zoals ik dus al eerder aankondigde om deze blog - met al haar 7 volgers - iets anders in te delen, gaat dat vanaf nu ook gebeuren. Met Fragmenten. Stukjes die potentieel ook fragmentarisch geschreven zullen worden. Dat mag dan, vind ik.
Ginger & Rosa
Wanneer de kinderen op het perron staan vraagt het dikke kindje dat de regie in handen heeft aan Elle Fanning om een bepaalde dramatische scène (haar man - detective - verlaat haar voor het zombie-onderzoek, hij 14, zij 13) te spelen. Wat volgt is Oscarmateriaal, waarna ze - nog in hetzelfde shot - opgewekt vraagt of de scène goed genoeg was.
Meuk & Star Trek
Ginger & Rosa was dus tof. Voor veel dingen die ik de afgelopen tijd gezien heb, geldt dat niet. Met name doel ik op de blockbusters. Het begint behoorlijk uit de klauwen te lopen hoor. En begrijp me niet verkeerd, ik hou wel van slachtfilms, afgehakte ledematen, kolossale ruimteschepen, onnavolgbare aliens en blasterguns. Vind ik allemaal leuk. Maar ik wil meer zien dan explosies. En áls ik dan alleen maar naar explosies moet kijken, zorg dan op zijn minst dat het er goed uit ziet. Jack The Giant Slayer was gewoon ronduit lelijk en After Earth is (zelfs op grafisch gebied) binnen één dag volledig afgebrand door de pers. Het schijnt nog slechter te zijn dan The Green Lantern. Een mooie samenvatting van hoe slecht die film was zie je in dit filmpje.
Zolang echter het publiek - en ik doe er aan mee hoor, met recentelijke bezoeken aan The Great Gatsby en Iron Man 3 - naar de blockbusters blijft gaan, zal er weinig veranderen. Honderden miljoenen winst is de reden dat deze films gemaakt worden. En deze waren dan nog wel te kijken. Oh, en had ik al verteld dat ik zaterdagnacht in de bioscoop zit voor de nieuwe Star Trek? Sterker nog, ik zit er niet alleen om er een recensie over te schrijven, ik heb er ook gewoon zin in. Donderdag gaat het gevaarte in première.
Soderberg & HBO
Behind The Candelabra, een van de meest succesvolle films op het Cannes filmfestival, kreeg regisseur Steven Soderbergh niet verkocht aan een studio. En Steven Soderbergh is geen kleintje hè. Het is een gerenommeerd regisseur die zich jaar in jaar uit heeft bewezen. De reden: de film gaat over een homo. Twee zelfs. Ja, en dat is niet alleen tricky in Frankrijk, het land van protesterende homohaters, maar ook in Amerika, het land van hypocriete mensen. En homohaters. Zelf noemt Soderbergh als reden dat het 'too special' is, in een geweldig staaltje kritiek op de huidige staat van de filmindustrie. Zeker het kijken waard.
Zonder Soderberghs speech schriftelijk te herhalen, zijn een paar punten heel erg opvallend en verklaren ze het een en ander. Zo wordt er bijvoorbeeld 60 miljoen besteed aan promotie van een blockbuster en krijgt de filmdistributeur 50% van de opbrengst. Afgezien van de productiekosten (dat ligt vaak in de range van 100-200 miljoen) moet je film dus al 120 miljoen opleveren om de hype alleen terug te verdienen. Ginger & Rosa gaat dat niet lukken. Dat is ook de reden waarom bijna niemand van het bestaan van de film af weet.
Maar, er is hoop. TV is kwalitatief beter dan Hollywood, doet qua budget (neem Game Of Thrones) niet onder voor Hollywood en weet een groot publiek aan zich te binden. HBO, de maatschappij die het wél aandurfde om de film van Soderbergh te kopen, heeft de rechten al in 15 landen, waaronder in Nederland, weten te verkopen. Wederom een goede zet dus van HBO, mijn hoop in bange dagen.
Bange dagen zegt u? Ja, want in een onlangs gearriveerd persbericht lees ik dat het geslacht van het kindje van Kim Kardashian en Kanye West a.s. maandag bekend gemaakt zal worden. Het geslacht van het ongeboren, nu al gedoemd te mislukken kindje dat nooit zal weten wat normaal is, krijgen we maandag te horen. Zal wel iets met een 'K' gaan heten. 'Kutkind' of zo.
Bange dagen zegt u? Ja, want in een onlangs gearriveerd persbericht lees ik dat het geslacht van het kindje van Kim Kardashian en Kanye West a.s. maandag bekend gemaakt zal worden. Het geslacht van het ongeboren, nu al gedoemd te mislukken kindje dat nooit zal weten wat normaal is, krijgen we maandag te horen. Zal wel iets met een 'K' gaan heten. 'Kutkind' of zo.