23-05-2012

John Carter

Genre: Sci-Fi / Avontuur (132 min.)
Met: Taylor Kitsch, Lynn Collins, Dominic West & Mark Strong
Regie: Andrew Stanton
Waardering: 3.5 / 5

John Carter of Mars is de adaptatie van een boekje genaamd 'The Princess of Mars' uit 1912, geschreven door Edgar Rice Burroughs. Deze man is vooral bekend om zijn andere creatie; Tarzan. John Carter had de eerste animatiefilm van Disney kunnen worden, maar uiteindelijk werd de film niet afgemaakt en kwam de eer van Disney's eerste film toe aan Sneeuwwitje. Het heeft vervolgens nog 79 jaar geduurd voordat John Carter ook daadwerkelijk op het witte doek zou verschijnen. Disney haalde Andrew Stanton in huis, geen onbekende in films waarin nog wel eens een computer wordt gebruikt. Hij won Oscars voor Finding Nemo en WALL-E. Met een budget van 250 miljoen, een goede regisseur en een succesvolle franchise (vooral in Amerika) kan het eigenlijk niet mis gaan. En dat is ook niet gebeurd.

In deze nieuwste telg van Disney gaat John Carter (Kitsch) de stad Helium redden van totale vernietiging. Helium is al eeuwen in oorlog met Zodanga, zo wordt verteld in de introductie, en je zou dus kunnen zeggen dat het een gelijke strijd is. Helium en Zodanga bevinden zich op Mars. Er is leven op Mars, jazeker. Dit gaat echter veranderen, want de Thern (een groepje kale discipelen) geven de leider van Zodanga een machtig wapen, namelijk de Negende Straal of het Negende Licht. Dat is blauw, mocht je het je afvragen. Met de Negende Straal kan hij mensen vaporiseren, á la War of the Worlds. Disney vermijdt veel bloed, over het algemeen, en zal gedacht hebben dat vaporiseren een efficiënte, futuristische en grafisch aantrekkelijke manier is om te sterven. Je bent alsnog dood natuurlijk, hoe je het ook wendt of keert.

John Carter komt via een omweg op Mars terecht. Het is het jaar 1868, John is een oorlogsveteraan van de Burgeroorlog en na afloop is John zijn vertrouwen in de mensheid kwijtgeraakt. Zijn vrouw is vermoord en in films geeft dat een carte blanche voor eigenlijk elke mogelijke onderneming. De ondernemingen variëren van 'roaring rampages of revenge' (Kill Bill) tot totaal doelloos in een camper door Amerika toeren (About Schmidt <-- topfilm!). Johns onderneming is echter vrij bescheiden. Hij wil een goudmijn bezitten en vies rijk worden, of zoals de Engelsen dat mooi kunnen verwoorden: "I wanna be filthy rich". Maar wanneer de lokale sheriff en wat Apaches zijn plan dwarsbomen, hij één van die kale discipelen in een grot vindt en via een medaillon wordt geteleporteerd naar Mars kan hij die goudmijn wel op zijn buik schrijven. 

Op Mars aangekomen op het Marsoppervlak blijkt dat springen voor John Carter het beste transportmiddel is. Als een volleerd krekel hopt hij van rots naar rots en afstanden van honderden meters worden moeiteloos afgelegd. Ter uwer informatie: de valversnelling is 3,74 m/sop Mars. Op Aarde is dat 9,832 m/s2 en op de Maan 1,62 m/s2. Met andere woorden, de zwaartekracht op Mars zit tussen die van de Aarde en de Maan in, dus het zou misschien theoretisch mogelijk zijn. Ook heeft John Carter last van zandstormen, die ook daadwerkelijk op Mars te zien zijn. Ademen gaat hem ook heel aardig af, wat de meeste mensen hem niet na zouden doen. 

John maakt door al dat hoppen snel indruk op de inboorlingen van Mars, de Tharks, door al springend wat luchtschepen neer te halen. De Tharks kunnen niet springen, zijn groen en hebben slagtanden en bovendien vier armen. Via de Tharks komt John meer en meer te weten over de problemen die zich afspelen op Mars en zijn rol in het geheel wordt al snel duidelijk. Hij is de Messias, in het kort. De sympathieke held moet de leider van Zodanga stoppen, het lot tarten, de kale discipelen ontwijken en zo pogen de balans op Mars te herstellen. Er is alleen één probleem. John heeft hier helemaal geen zin in.

John, sympathiek en gehard door de strijd, is een tamelijk immorele kerel geworden die alleen zich maar bekommerd om zijn hypothetische goudmijn. De mensen op Aarde kunnen hem al weinig interesseren, maar de locals van Mars natuurlijk al helemaal niet. Het is puur pech dat hij naar Mars is geteleporteerd en eenmaal daar aangekomen wil hij zo snel mogelijk weer terug. Maar al snel verliest hij het medaillon en zit hij vast op Mars, met krekelvaardigheden en zonder doel. Totdat de mooie prinses Dejah Thoris (Collins) letterlijk uit de lucht komt vallen. 

John Carter, de film in dit geval, is een crossover tussen Avatar en Prince of Persia. Het werkt heel aardig en het resultaat is een hele vermakelijke avonturenfilm geworden in een vreemd universum dat desondanks toch nog vrij menselijk aanvoelt. John Carter, de persoon, beschikt over een goede portie humor en samen met de wat onhandige Tharks creëert dat best veel leuke situaties. Een van de leukste dingen in de film is een alienhond, genaamd Ula. Het beest is een soort kruising tussen een Hutt en een Boxer en is ondanks zijn logheid ontzettend snel. Ula heeft mij menig glimlach bezorgd en is naast grappig ook nog eens erg aandoenlijk. Ook de meeste personages in de film behouden een bepaalde vorm van menselijkheid waardoor je na een tijdje niet meer zo het idee hebt dat je naar science-fiction aan het kijken bent. John Carter, de film, voelt meer aan als een familiefilm dan science-fiction, iets dat ik bij Avatar veel minder had. 

John Carter is minder spectaculair dan de trailer doet vermoeden. Actiescènes zijn groots uitgevoerd en hebben ongetwijfeld bakken met geld gekost, maar het draait toch voornamelijk om het verhaal en de sfeer die de film uitstraalt. Grafisch is de film bijzonder sterk, met veel oog voor detail. Het meeste van de film zal CGI zijn, maar alles oogt vrij realistisch. Nouja, voor sci-fi dan. De volop aanwezige humor is een essentieel onderdeel van een Disneyfilm en ook hier heb ik om sommige scènes hard moeten lachen. Het verhaal is af en toe behoorlijk kazig, met wat geforceerde dialoog tussen prinses en held, maar het mocht mijn pret niet drukken. Als je niet vies bent van wat Disney clichés en een redelijke hersenloze, maar toch vermakelijke film wilt zonder dat de film alleen maar actie behelst, dan is John Carter een prima keuze. 


22-05-2012

Contraband

Genre: Thriller / Actie (109 min.)
Met: Mark Wahlberg, Ben Foster, Giovanni Ribisi & Kate Beckinsale
Regie: Baltasar Kolmákur
Waardering: 3.5 / 5

In Contraband worden Mark Wahlberg en Ben Foster neergezet als twee sympathieke smokkelaars. Mark Wahlberg speelt Chris. Chris is een ex-smokkelaar die tegenwoordig op het rechte pad is en zijn centen verdient met het installeren van alarmsystemen. Ben Foster speelt Sebastian en is nog volop aan het smokkelen. Op een feestje, het zou een bruiloft kunnen zijn, wijden ze in geuren en kleuren uit over hoe je het beste een Ferrari het land in kan smokkelen. De truc is de Ferrari uit elkaar halen en weer in elkaar zetten. Ik was er zelf nooit opgekomen.

Chris is gelukkig getrouwd met Kate (Beckinsale) en samen hebben ze twee kinderen, maar hij wordt gedwongen zijn oude `werk' te hervatten wanneer het broertje van Kate, een klein lullig smokkelaartje genaamd Andy, zichzelf in de nesten werkt. Andy is aan het smokkelen voor een drugsbaron wanneer de boot waarop hij de drugs vervoert wordt bezocht door de douane. Met honden en helikopters wordt vakkundig de boot onder handen genomen en in paniek gooit Andy het pakketje drugs overboord. Drugs is niet goedkoop, de drugsbaron wil zijn geld zien, Andy heeft dat geld niet, Chris ook niet, maar Chris is aardig en een fatsoenlijke smokkelaar en dus gaat Chris met tegenzin geld smokkelen vanuit Panama om zo de schuld van Andy af te betalen. Kate is daar natuurlijk niet blij mee, maar een dood broertje is ook niet alles. 

Giovanni Ribisi
Contraband gebruikt een relatief simpel, niet origineel, maar doeltreffend concept. Gone In 60 Seconds gebruikt het bijvoorbeeld ook. Nicolas Cage met zijn team moet flink wat auto's moet stelen om zijn broertje te redden. Dat broertje, genaamd Kip in Gone In 60 Seconds, wordt gespeeld door Giovanni Ribisi. Deze acteur zullen een aantal mensen wel kennen uit Friends (broertje van Phoebe, die met die oude taart heeft) of uit andere random films (Avatar, Saving Private Ryan, Lost in Translation, Public Enemies) waar hij vaak bijrollen vertolkt en dat meestal erg verdienstelijk doet, moet ik zeggen. Zo ook hier, want de licht psychotische drugsbaron wordt heel aardig vertolkt door Ribisi die van Tim Briggs een overtuigende crimineel weet te maken. Vooral zijn stem, die wel wat weg heeft van The Joker, is bijzonder effectief in het creëren van een sinister personage. Hij is gewoon niet zo'n aardige man.

Mark Wahlberg wel. Mark Wahlberg is vaak een aardige man. Intelligent, autoritair, meer dan eens crimineel, maar toch aardig. Het is ook heel aardig dat hij helemaal naar Panama gaat om zijn zwagertje te redden van een wisse dood. Hij doet het waarschijnlijk voor zijn vrouw, Kate. Zou ik ook doen. Contraband is meer dan aardig. Het is een hele degelijke thriller geworden met wat leuke plotwendingen. Het is allemaal niet zo rechttoe rechtaan en de film heeft een hoog tempo. De film start met de invasie van de douane en kent daarna maar zelden rustmomenten. Zowel de scènes op de boot naar Panama, met aan het roer J.K. Simmons (Juno) als kapitein (geweldige rol), als het avontuur in Panama zelf is constant spannend. 

J.K. Simmons
Contraband is niet erg realistisch. Vooral het gedeelte in Panama, waar het team ondanks een half gecrashte boot toch nog een deadline heeft waarin bijzonder veel dingen moeten gebeuren en dat zonder dat Chris weet waar hij naar toe moet, spreekt niet erg tot de verbeelding. Op miraculeuze wijze ontsnappen aan een belegering vanuit een over de kop geslagen auto in het centrum van Panama-city na een mislukte drugsdeal, een overval, een politieachtervolging en een shootout, gaat je waarschijnlijk niet lukken. Achteraf is het makkelijk praten overigens, want tijdens de film heb ik me hier niet erg aan gestoord en dat komt vooral door het tempo van de film. Deze fratsen worden wat mij betreft ook weer goedgemaakt door een ingenieus plot waarin wel wat originaliteit te bespeuren valt. 

Contraband is een hele vermakelijke film die op realistisch vlak weliswaar wat steken laat vallen, maar daar tegenover een moordend tempo en leuk plot zet. Bijna 2 uur duurt dit adrenalineshot en daarna zal je waarschijnlijk moeten concluderen dat je best een leuke film hebt gezien. Tot die conclusie kwam ik in ieder geval wel.