
Met: Russell Crowe, Elizabeth Banks & Ty Simpkins (Insidious)
Waardering: 3/5
Lara (Banks) wordt aangehouden en opgesloten voor moord. Lara's baas is vermoord, Lara had net met haar lopen bekvechten en Lara's vingerafdrukken zitten op het moordwapen. Ook probeert ze bloed van haar jas af wassen wanneer agenten het huis binnen stormen en Lara arresteren. Bewijs genoeg dus plus een motief. Het ziet er niet best uit voor Lara. Net even voor de arrestatie is Lara met haar man John (Crowe) uit eten geweest. Je zou denken dat iemand daar de aanzienlijke bloedvlek wel zou zien.
John gelooft dat zijn vrouw onschuldig is en zet alles op alles om haar uit de gevangenis te krijgen. Hij probeert tevergeefs vele jaren de onschuld van zijn vrouw te bewijzen, terwijl hij druk bezig is met de opvoeding van zijn zoontje Luke (Simpkins). Wanneer hij vervolgens na lang procederen geen enkele andere uitweg meer ziet besluit hij zijn vrouw uit de gevangenis te bevrijden.
In een bar leert hij een crimineel (Liam Neeson) kennen. De crimineel legt hem uit wat er zoal nodig is om te ontsnappen uit de gevangenis. John neemt het op met een recorder en gaat een stappenplan opstellen om zijn vrouw te redden. Hoe komt John bij de crimineel terecht? Heeft Neeson een berichtje op het internet achtergelaten met daarin zoiets als: `Crimineel die al 7 keer uit gevangenissen is ontsnapt biedt u in uw lokale kroeg hulp bij het bevrijden van uw naasten'?

John gaat tot het uiterste en is af en toe roekeloos. Zijn doel is duidelijk en wat hem drijft ook, maar de manier waarop John zijn plan uitvoert vind ik nogal ongeloofwaardig. Daar ligt voor mij het grootste probleem van de film. Het is zeer onwaarschijnlijk dat een leraar die veel te graag zijn vrouw wil bevrijden zich staande houdt in het criminele circuit, niet gepakt wordt en geen fouten maakt. John staat bijna constant onder druk en het lijkt me dat hij op een punt hieronder bezwijkt. In plaats daarvan lijkt hij z'n ware aard ontdekt te hebben. Eerst moet hij nog overgeven na wat stress na een mislukte bevrijdingspoging, maar niet al te lang daarna is hij in staat tot moord. Vrij koelbloedig, mag ik daaraan toevoegen. Dit zou wel eens de reden kunnen zijn dat in dit soort films de hoofdpersoon overwegend ex-CIA, ex-FBI of ex-Zeer Speciale Soldaat is. Die bedenken dan zo'n ingenieus plan en leggen wat mensen om waarna je denkt: "Jah, da's logisch, want hij is ex-Zeer Speciale Soldaat."

Regisseur Paul Haggis, die eerder 2 Oscars won voor Crash, levert hier een degelijke thriller af, maar als je ziet wat Haggis in zijn mars heeft weet je zeker dat hier veel meer in had gezeten. Als schrijver pent hij een spannend verhaal neer, maar het komt toch niet helemaal lekker uit de verf. De grootste oorzaak is een gebrek aan realisme in een verder prima thriller.