16-03-2013

Flight


Het besturen van een Boeing is ongetwijfeld erg moeilijk, maar toch kan ik me niet aan de indruk onttrekken dat het vliegen zelf redelijk gemakkelijk is. De landing en het opstijgen, dat is de kunst. Misschien is dat ook de reden dat wanneer er iets fout gaat in de lucht, dus op het moment van vliegen, er in Flight (zo blijkt uit simulaties) geen enkele piloot ter wereld in staat is het falende vliegtuig enigszins intact aan de grond te zetten. Behalve Whip Whitaker, onze held, gespeeld door Denzel Washington.

De reden voor het slagen van de miraculeuze noodlanding is het feit dat Whitaker het vliegtuig op zijn kop laat vliegen om zo uit een vrije val te geraken. Een vrije val kan leuk zijn, maar met een Boeing zie je dat soort dingen liever niet. Ik las een artikel in de krant over de waarschijnlijkheid van de film - niet vaak het beste criterium om films op te beoordelen - en daarin vertelde een piloot dat een Boeing ongeveer 10 seconden op zijn kop kan vliegen, en daarna alsnog neerstort. Dat heeft te maken met druk. Ik gok neerwaartse druk van olie en dat soort dingen, maar verder dan druk ging de krant niet. De Metro was het, geloof ik.


Flight is misschien niet een hele realistische film, al is het niet zo dat de Boeing minuten lang op zijn kop vliegt, maar wel pakkend, mede door een goede portie drama, een sterk uitgewerkte, chaotische crash en een aantrekkelijke hoofdpersoon in de vorm van Whip Whitaker. Whitaker is namelijk een piloot die constant zuipt en drugs gebruikt, het liefste samen met een stewardess. Wanneer na de noodlanding, die aan 'slechts' zes mensen het leven kost, er een bloedonderzoek wordt gedaan bij de gehavende Whitaker, meten de autoriteiten een alcoholpromillage van 0,24. Dat is twaalf bier. 

Er komt een hoorzitting. Er is een zondebok nodig en Whitaker lijkt voor de hand te liggen, ook al ligt de oorzaak voor het neerstorten bij een technisch mankement. Maar Whitaker is een geniale piloot, want zoals beschreven zouden bij elke andere piloot - dat moeten we dan maar aannemen - alle 102 inzittenden niet levend uit het vliegtuig zijn gekomen. Dilemma.

Nu zou je verwachten, en hopen in mijn geval, dat een groot gedeelte over het ethische dilemma van Whitaker gaat, want dat is het. Moet je zo iemand straffen voor zijn drankgebruik, of is hij een held met een slokje en een snuifje op? Flight legt meer de nadruk op het persoonlijke leven van Whitaker, toont hem al zuipend in een blokhut en verfilmt een tamelijk inhoudsloze romance met een verslaafde, jonge vrouw. Boeiender zouden de eerstgenoemde aspecten zijn.

Het verhaal deed me denken aan Marco Kroon, Neerlandsch oorlogsheld, wiens lichaam lichtjes naar links hangt wegens al het eremetaal dat hij in het verre Oosten heeft verzameld. Moet zo iemand gestraft worden, omdat hij graag in zijn eigen tijd wat cocaïne en MDMA gebruikt? Lijkt me niet. Leek de rechter ook niet. Leek Nederland ook niet. En borsthaar bleek daarnaast geen goede maatstaf voor gerechtigheid. 

--- SPOILER ---

Maar Nederland is niet Amerika. Nederlanders zijn verre van een homogene groep, maar Amerikanen hebben toch een soort rechtvaardigheidsgevoel waar wij, of ik althans, niet bij kan/kunnen. Voor mij is het einde dan ook praktisch onvergeeflijk, waarbij een misplaatst gevoel van Amerikaanse gerechtigheid waarschijnlijk de reden is dat iemand dit script heeft goedgekeurd. Het doet aardig wat afbreuk aan een verder prima film, waarin vooral Denzel Washington goed speelt. Een heel aardig drama, maar met een climax waar niemand op zit te wachten.

WAARDERING: 3.5 / 5

Zero Dark Thirty

Ik heb me een paar dingen voorgenomen. Het is maart, dus dan mag dat wel een keer.

Ten eerste ga ik maar wat meer bloggen op de manier waarop denk ik een blog bedoeld is. Mooie recensies - soms dan - schrijf ik nu voor andere websites, inclusief passende layout, revisie door eindredacteuren en al dat soort dingen, maar hier op m'n blog vind ik het teveel moeite. Daarom dus vanaf nu wat kleinere verhaaltjes, zonder revisie (van mezelf) en met één plaatje. Tenzij het echt iets toe voegt. Kortere verhaaltjes dus, maar uiteraard wel over films. Te beginnen vanaf heden, met Zero Dark Thirty.

Ten tweede heb ik me ook voorgenomen om alle films te zien die genomineerd zijn voor een Oscar. Ik ben een aardig eind. Het zijn vaak goede films, natuurlijk. De uitreiking is één groot circus en niet zo interessant, tenzij je het leuk vindt om actrices letterlijk op hun bek te zien gaan, maar de nominaties zijn meestal de moeite.

Over Zero Dark Thirty had ik een beetje mijn twijfels. De jacht op Osama, propaganda voor Amerika - en die kunnen dat goed gebruiken - en een bekend verhaal. Hoe spannend kan het zijn? Wel was een goed voorteken dat Kathryn Bigelow - zij won heel veel Oscars met The Hurt Locker - de film regisserde. The Hurt Locker vind ik één van de beste films van de afgelopen jaren, voornamelijk het moment dat na 2 uur intense spanning en bommen ontmantelen Jeremy Renner in de supermarkt staat en kijkt naar 5 rekken met daarin ontbijtgranen. Als ik zin heb ik koekjes kan ik gerust 3 minuten staan turen naar alle koekjes, maar als je jaren in oorlogsgebied in het heetst van de strijd hebt gestreden en je van je vrouw wat ontbijtgranen moet halen en je 300 verschillende pakken ontbijtgranen ziet, dan is dat niet prettig. Nutteloosheid ten top en perfect gesymboliseerd door een achteloze Renner.

Kan ze het trucje nu weer flikken, dit keer met een bekend verhaal?

Bigelow komt aardig in de buurt. Hoofdpersoon Jessica Chastain is beresterk als Maya, een CIA-agente die, zo mogen we dat wel stellen, geobsedeerd is door Osama Bin Laden. Na 2001 heeft hij haar niet meer losgelaten en Zero Dark Thirty volgt Maya in haar worsteling met bureaucraten, autoriteiten en haar oversten. Maya weet echter niet van opgeven, ook niet als haar collega's sterven en ook niet wanneer ze totaal uitgeput is van het leven in één grote zandbak onder tonnen stress.

De film duurt ruim 2,5 uur en komt wat traag op gang. Het opent met vrij expliciete martelingen en zoals we al zagen in The Hurt Locker wordt ook hier geen romantisch beeld geschetst van de oorlog. Het is namelijk oorlog, niet alleen volgens Bush, maar ook volgens de CIA die vrij ver gaat in het ondervragen van verdachten. Maar na de introductie, die tevens veel personages brengt en een hoop Arabische namen, wordt het allemaal snel duidelijk. Niet veel later ben je hooked en heb je met Maya te doen. Het intense acteerwerk van Chastain helpt daarbij enorm. Na het zien van The Tree of Life had ik niet verwacht dat Chastain, weliswaar bloedmooi, maar met een niet erg uitgesproken kop, het zo ver zou schoppen. De Oscarnominatie is echter volledig terecht.

Maar wel een aanrader dus. Je weet hoe het afloopt, maar Argo bewees al dat dat geen probleem hoeft te zijn. Het is aan het einde gewoon nagelbijten en er heerst een ontzettend beklemmende sfeer. Net als bij The Hurt Locker stopt de film ook op het goede moment. Geen zegetocht voor Maya, zoals die er ook niet was voor de bomexpert, maar de realisatie dat de ellende van één man weliswaar voorbij is, maar de terreur waarschijnlijk nog jaren, zo niet tot in de eeuwigheid, gaat duren.

WAARDERING: 4 / 5 Sterren