Met: Lubna Azabal, Mélissa Désormeaux-Poulin, Maxim Gaudette
Waardering: 5/5
Nawal Marwan (Azabal) komt te overlijden. Haar twee kinderen Jeanne (Désormeaux-Poulin) en Simon (Gaudette), een tweeling, verschijnen bij de notaris om te horen wat de laatste wensen waren van hun moeder. De notaris, overtuigend gespeeld door Rémy Girard, begint wat weifelend aan het testament wat Nawal voor de tweeling heeft achtergelaten. Er staan namelijk ongebruikelijke dingen in en de notaris heeft het zichtbaar moeilijk om al deze wensen hardop voor te lezen. Nawal wil naakt begraven worden, zonder kist, zonder grafsteen en met haar hoofd naar de aarde. Niet echt de manier waarop je afscheid wilt nemen van je overleden moeder. Maar er is meer. Ze heeft ook voor beide kinderen een opdracht. Jeanne moet haar andere broer gaan zoeken en hem een envelop overhandigen. Beide kinderen wisten echter niet dat ze nog een broer hadden. Simon moet hun vader gaan zoeken en ook hem een envelop overhandigen. Ze hebben hun vader nooit gekend. Pas als ze deze twee dingen hebben gedaan mogen ze hun moeder een fatsoenlijke begrafenis geven, met grafsteen en kist.
Jeanne weet niet wat ze ervan moet denken, maar ze wil haar moeder wel een fatsoenlijke laatste rustplaats geven. Nietsvermoedend gaat ze beginnen aan een aangrijpend avontuur. Simon is duidelijk minder enthousiast en komt in het eerste deel van de film nauwelijks voor. Nawal heeft nogal een tumultueus verleden waar Jeanne geen weet van heeft. De oorsprong van Nawal ligt in het Midden-Oosten waar ze is opgegroeid om uiteindelijk naar Canada te verhuizen, op veel latere leeftijd. Jeanne reist af naar het Midden-Oosten waar haar zoektocht naar haar broer, maar vooral naar het verleden van haar moeder, begint.
Waar het zich precies afspeelt is onduidelijk. Zo komt Jeanne terecht in Daresh, wat zover ik kon nagaan een fictieve stad is. De film toont het verleden van Nawal, waarin we zien hoe ze heeft geleefd, wat ze heeft meegemaakt en waarom ze naar Canada is gegaan, om vervolgens weer terug te keren naar het heden waar Jeanne volgt in haar moeders voetsporen. Ze praat met mensen die haar moeder hebben gekend en ze komt er langzaam achter wat haar moeder allemaal heeft moeten doorstaan vroeger. Nawals verleden is aangrijpend, schokkend, traumatisch en speelt in een tijd van grote strijd tussen christenen en moslims. Jeanne en Simon ontrafelen langzaam het mysterie en stevenen samen af op een weergaloze ontknoping.
De film behandelt vele thema's op aangrijpende wijze. Het is een verhaal over liefde, eerwraak, oorlog en cultuur. De verschillen in cultuur worden mooi weergegeven en het contrast tussen Canada en het Midden-Oosten is mooi weergegeven. De landschappen, die grotendeels verwoest zijn (incendies is Frans voor `verbrand'), zijn indrukwekkend en maken de littekens van het verleden zichtbaar. Meer dan indrukwekkend is het acteren, vooral van Jeanne en Nawal. De film heeft dan ook niet voor niets een Oscarnominatie voor beste buitenlandse film gekregen. Dat `Incendies' niet gewonnen heeft snap ik niet, al moet ik de winnende film `In A Better World' nog wel zien. Veel genialer zal het niet zijn lijkt me, maar wie weet. De film deed me denken aan `The Secret in their Eyes', qua sfeer. Ook een must-see.
Een meesterlijk drama, aangrijpend verteld, met sublieme acteurs en een weergaloos einde. Deze film zal je nog wel even bij blijven.
Geen opmerkingen:
Een reactie posten