12-03-2016

Spotlight


Na de Oscaruitreiking moest ik deze film toch echt gewoon zien. Mijn verwachtingen lagen uiteraard hoog, na de Oscars voor Beste Film en Beste Script en ze werden volledig waargemaakt. Wat een grandioze film is dit.

Spotlight rakelt het verleden op, brengt pijnlijke feiten van kindermisbruik binnen de Katholieke kerk aan het licht én toont op geweldige wijze de onderzoeksjournalisten van de Boston Globe. Spotlight schittert op alle vlakken: fantastisch acteerwerk over de gehele linie, een prachtig geschreven verhaal en een interessant, zij het ietwat uitgekauwd onderwerp. Het mooiste aan de film zijn echter de scènes op de redactie van Spotlight team. Die zijn zo levendig, zo ontzettend realistisch, alsof je zelf op de redactie werkt en af en toe naar binnen loopt.

De chemie tussen de vier leden van het Spotlight-team (een speciaal team binnen de krant dat zaken tot op de bodem uit zoekt) draagt daar veel aan bij. Walter 'Robby' Robinson (Michael Keaton) leidt Spotlight, hij bepaalt richting en probeert z'n team uit de wind te houden. Hij botst daardoor soms met de bevlogen Mike Revendez, gespeeld door Mark Ruffalo die echt geweldig is. Het personage dat hij neerzet pakt vrijwel meteen de aandacht door zijn doortastendheid. Elke scène waarin je Revendez ziet is hij ook aan het werk als een terriër die niet loslaat voordat hij de informatie heeft waar hij naar op zoek is. Het team wordt aangevuld door Sacha Pfeiffer (Rachel McAdams) die een subtielere aanpak kiest als onderzoeksjournalist en zich vooral meelevend en zachtmoedig opstelt. Matt Carol (Brian d' Arcy James) maakt het kwartet compleet als de meest ervaren journalist. Hij is wat minder goed uitgewerkt dan de andere drie leden.

Met de komst van een nieuwe eindredacteur op de Boston Globe, de Joodse Marty Baron (Liev Schreiber, ook geweldig in deze film), waait er een frisse wind door de redactie. Baron krijgt lucht van een column over kindermisbruik binnen de Katholieke kerk - eind jaren '90 nogal een instantie in Boston. Een vervolgverhaal komt er niet, deels door de macht van de kerk, deels omdat men op dat moment nog niet de schaal van het misbruik inziet. Baron wil echter Spotlight op de zaak zetten.

Naarmate de schaal van het misbruik in omvang toeneemt wint de film ook aan momentum. Hoe verder de journalisten zich ingraven in de materie, hoe schokkender de zaak en hoe interessanter de film. Het eerste half uur wordt je gegrepen door de fantastische setting en het geweldige acteerwerk. Daarna zit je op het puntje van je stoel, tot aan de publicatie van een stuk in de Boston Globe dat uitiendelijk stof zou doen opwaaien over de gehele wereld.


Geen opmerkingen:

Een reactie posten