Met: Saoirse Ronan, Eric Bana, Cate Blanchett
Waardering: 4/5
Hanna (Ronan) is 16 jaar. Ze woont in een blokhut in Finland, samen met haar vader Erik (Bana). Ze sluipt door de bossen met een pijl en boog en weet op slinkse wijze een rendier af te schieten. Wanneer ze het dier met een zakmes aan het schoonmaken is komt haar vader achter haar staan en zegt: "You're dead!" Haar reactie is een frontale aanval op haar vader, waarbij ze hem bijna weet te overmeesteren. Ze faalt echter en moet als straf in haar eentje het rendier van 100 kg naar de blokhut slepen. Dat lukt overigens en het moge duidelijk zijn dat Hanna geen normaal kind is. Dat zou ook niet leuk zijn, een film maken over een normaal kind. Neen, Hanna is bijzonder. Bijzonder slim, bijzonder sterk, bijzonder snel en als klapper op de vuurpijl haar hele leven lang opgeleid tot moordenaar door haar vader die ex-CIA agent is. Beetje Spartaans, die opvoeding, maar effectief, zo zal later blijken. Ze spreekt allerlei talen, kent allerlei vechtstijlen en kan goed omgaan met allerlei wapens. Ze ziet er overigens super-onschuldig uit, waardoor haar dodelijke acties extra impact hebben op het witte doek.
Marissa |
Leuk natuurlijk, zo'n kind, maar wat doe je ermee? Vader Erik lijkt het een goed plan om Hanna op een gevaarlijke missie te sturen. Een minder puntje aan de film is dat de noodzaak van deze missie niet helemaal duidelijk wordt, maar je kan het kind natuurlijk ook niet 1,5 uur in Finland rendieren laten afschieten. Dus Hanna drukt op rode knop van een zendertje, waarna ze de rest van de film op de hielen wordt gezeten door de CIA en in het bijzonder Marissa (Blanchett), op zoek naar antwoorden over haar verleden, haar moeder en de redenen van haar bestaan. Vanaf dat punt is de film één grote klopjacht op een ex-CIA agent en zijn levensgevaarlijke dochter. Het lijkt me makkelijker om niet de hele CIA te laten weten waar je zit d.m.v. een zender, maar daar denkt Erik blijkbaar anders over.
Hanna |
Wanneer Hanna niet achterna wordt gezeten verbaast ze zich over de wereld en alle dingen die ze tegen komt. Haar vader heeft haar geprobeerd zo goed mogelijk voor te bereiden, maar dingen als muziek heeft Hanna niet gekend. Hanna heeft wat opstart- en aanpassingsproblemen, maar past zich zoals verwacht snel aan. Hier komt het menselijke aspect van Hanna mooi naar voren, en dit maakt Hanna een betere film dan de gemiddelde thriller. Het menselijke aspect van Hanna, die zonder blikken of blozen 5 man omlegt, is interessant en sterk geacteerd. We komen middels flashbacks ook steeds meer te weten over de relatie tussen Marissa en Erik, maar helaas niet genoeg om echt betrokken te raken in het verhaal. Terwijl Hanna en Erik vluchten, zet Marissa allerlei middelen in om ze op te sporen. Eén van die middelen is een Duitser in een trainingspak genaamd Isaacs, met 2 skinhead vriendjes, zeer overtuigend en krachtig gespeeld door Tom Hollander. Cate Blanchett is hier een ijskoude CIA agente die roekeloos en obsessief te werk gaat en speelt dat goed
De film bevat een heel aantal spectaculaire actie-scènes, waar vooral één bepaalde scène met Erik waarbij de hele scène aan één stuk door geschoten is me bij bleef. Verder heeft de film ook aandacht voor de lokale gebruiken van Spanje en Marokko. Zo zien we uitgebreid een Spaanse volksdans die mooi in beeld wordt gebracht. Alles bij elkaar opgeteld is het een spannende, intelligente en vrij realistische thriller geworden, vol mooi geschoten en gedetailleerde scènes. De film wordt muzikaal omlijst door The Chemical Brothers, dus de film zit vol met allerlei sferische, electrosounds. Het enige nadeel is het plot, dat niet echt stoort, maar ook niet heel boeiend is. Verder is het wel een aanrader, vooral omdat de film gewoon goed en degelijk gemaakt is.
Geen opmerkingen:
Een reactie posten