12-02-2011

True Grit

Genre: Western
Met: Jeff Bridges, Matt Damon, Josh Brolin, Barry Pepper
Van: The Coen Brothers (The Big Lebowski, No Country for Old Men, a Serious Man)
Waardering:  4/5

Een western van de Coen Brothers, wat wil een mens nog meer? Niet heel veel meer, zou ik denken en ik had best wel hoge verwachtingen van deze film. Eerdere films die ik heb gezien van de Coen Brothers beloofden veel goeds. Iedereen kent `The Big Lebowski', maar `Fargo' die hiervoor verscheen was ook erg grappig. De afgelopen jaren hebben ze weer gelijksoortige zwarte komedies gemaakt, zoals `Burn After Reading' (als ik terugdenk aan Brad Pitt's hoofd net voor het moment dat George Clooney hem neerschiet verschijnt er nog altijd een glimlach op mijn gezicht) en het veel minder bekende, maar zeker niet slechtere `A Serious Man' (met wederom een briljante scène als de 3e rabbi zijn betoog houdt). Nu dan een western van hun hand.

Je verwacht misschien mede door de afgelopen films een soort van ironische feel, maar deze is ver te zoeken. De film houdt zich eigenlijk best wel aan de western principes. Dat betekent een beetje een langdradige film, vrij lange dialogen en monologen en in tegenstelling tot sommige westerns heel erg weinig actie. De film straalt wel weer echt zo'n western gevoel uit, met een vet decor, een Texas-accent en overal cowboys.

Mattie Ross (Hailee Steinfeld) is op zoek naar de moordenaar van haar vader in deze remake van een film uit '69 met John Wayne. Haar vader is vermoord door Tom Chaney (Brolin) en Mattie wil wraak. Een klein probleem is dat ze slechts 14 jaar is, maar ondanks dat is ze bijzonder welbespraakt en weet toch een tweetal zieltjes voor haar zaak te winnen. Zieltje één is die van Rooster Cogburn (Bridges) en zieltje twee is die van LaBoeuf (Damon). Het drietal trekt door Indianen-gebied om Tom Chaney te pakken te krijgen en maken onderweg het één en ander mee. Het verhaal is tof, onderhoudend en het plot is ook goed. De film begint wat traag en lijkt niet echt op gang te komen, maar vanaf het moment dat ze het Indianen-gebied binnen rijden wordt de film interessant.

Een probleem voor sommige kijkers zou Mattie kunnen zijn. Mattie is nogal bijdehand, misschien wel iets te bijdehand voor een 14-jarige. Jeff Bridges maakt dat echter helemaal goed met zijn rol als onstuitbare premiejager, die alles al eens heeft meegemaakt, bijzonder sarcastisch is, maar ook een hart heeft dat wel op de goede plek zit. Nouja, meestal dan...Matt Damon is niet zo bijzonder vond ik en Brolin en Pepper komen maar heel even in beeld.

De hele sfeer van de film is best vet, de acteurs leveren meer dan degelijk werk en het verhaal is allemaal prima. Toch werd ik niet echt in de film gezogen zoals ik dat voorheen wel had met de gelijksoortige `No Country for Old Men'. Ze hebben in True Grit weliswaar niet één van de meest creepy bad guys ooit, maar toch. Ik vond de film gewoon wel goed, maar niet zo bijzonder als ik had gehoopt. Misschien waren mijn verwachtingen simpelweg wel te hoog.

Ik zou de film zeker kijken, het is tenslotte een film van de Coen Brothers en die films zijn uiteindelijk toch niet te versmaden. Met wat lagere verwachtingen dan de mijne komt het dan waarschijnlijk helemaal goed en zal je een prima tijd hebben met deze film.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten