06-04-2013

The Girl

WAARDERING: 3 / 5

Na het zien van Hitchcock en The Girl is me iets duidelijk geworden: een film over Hitchcock maken blijkt een bijzonder lastige opgave.

Hitchcock ging over de gelijknamige regisseur en het tot stand komen van zijn grootste succes Psycho. De film verscheen een paar weken geleden en de bios en draait nog steeds, maar zonder al teveel succes. Terecht ook, want het is verre van een meesterwerk.

HBO - ondertussen ook bekend in Nederland met o.a. een eigen kanaal en de beste series van het westelijk halfrond - maakt ook films. Een heel aantal van die films zijn de moeite, bevatten bekende acteurs en doen op geen enkele manier onder voor Hollywood- of indiefilms. Dat geldt ook voor The Girl, een TV-film van HBO over de film The Birds, geheel toevallig ook de opvolger van Psycho. Chronologisch gezien komt het dan ook prima uit om eerst Hitchcock te bekijken en daarna The Girl, hoewel de laatste een half jaartje eerder verscheen.

In The Girl wordt Hitchcock vertolkt door Toby Jones, een acteur wiens gezicht iedereen kent, maar waarvan maar weinigen een film kunnen noemen. In grote producties speelt hij vaak bijrollen, maar hier neemt hij de hoofdrol op zich en dat vertaalde zich direct in een Golden Globe nominatie. Toby Jones speelt Hitchcock ook een stuk geloofwaardiger dan Anthony Hopkins, die dan wel Sir mag zijn, maar daarmee zich nog steeds schuldig maakte aan een sterk overdreven vertolking van een excentriek persoon. 'Less is more', zo bleek al snel, en Toby Jones gaat voor 'less'.

Zijn tegenspeelster is Sienna Miller, die Tippi Hedren speelt en één van de 'Hitchcock blondes' is. The Girl draait om de relatie tussen Tippi en Hitch die respectievelijk als werkrelatie en obsessie gezien wordt. Hitch brengt Tippi constant in een lastig parket, waardoor haar acteerkunsten enerzijds verbeteren, maar de persoonlijke relatie tussen de twee snel verslechterd. Veel beter dan in Hitchcock wordt de machtsverhouding uitgewerkt en de enorme druk die Hitchcock op zijn crew legt. Beide films tonen de regisseur als een onuitstaanbare man, maar The Girl is een stuk overtuigender.

Grootste nadeel van zowel Hitchcock als The Girl is het feit dat het begin, einde of enige vorm van continuïteit ver te zoeken is. Beide films beginnen pats, boem gewoon ergens en houden er ook praktisch net zo plotseling weer mee op. Wanneer respectievelijk Psycho en The Birds klaar zijn, allebei na de nodige moeite, financiële perikelen en liefdesproblemen, zijn de films Hitchcock en The Girl ook afgelopen en blijf je met een leeg gevoel achter. Je hebt weer een paar jaar van een regisseur gezien die al decennia dood is, blijkbaar niet erg aardig was en nu slechts naamsbekendheid geniet. Je ziet slechts een klein stukje van Hitchcock's leven dat maar heel moeilijk te plaatsen is in de rest van zijn tumultueuze en succesvolle bestaan, simpelweg omdat dit niet behandeld wordt.

Als je al recht wilt doen aan een regisseur met zo'n omvangrijk oeuvre en status en impact, dan kan je er beter een serie van maken. Dat gaat natuurlijk niet gebeuren, want daar gaat niemand naar kijken. Nu verschijnen er in korte tijd twee films die er beiden niet in slagen om de kijker mee te nemen naar de hoogtijdagen van Hitchcock. Misschien laat het leven van 'the master of suspense' zich niet in een historisch drama vatten.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten