★★★★
Een
filosofieprofessor op middelbare leeftijd wordt gedumpt door haar man. Dit keer eens geen depressie of nieuwe man, maar de vrouw zelf, piekfijn gespeeld door Isabelle Huppert.
Wie de laatste
jaren naar Isabelle Huppert keek, zag vaak intense, verknipte personages.
Regisseurs maken gretig gebruik van Hupperts aanwezigheid, haar charme en
dat verknipte aspect dat ze als geen ander in haar karakters kan stoppen. Bijvoorbeeld eerder dit jaar in Elle. Zoals
Verhoeven uitstekend overweg kan met verknipte types, zo kan regisseur Mia
Hansen-Love dat met types die Isabelle Huppert voorheen vaak vertolkte: subtiel,
ingetogen en meeslepend.
Huppert is
Nathalie Chazeaux, een filosofieprofessor, auteur van lesboeken en
gerespecteerd academicus. Ze heeft een rijk intellectueel leven, naar eigen
zeggen. Dat komt goed uit, want haar liefdesleven bereikt een dieptepunt
wanneer haar man, ook prof in de wijsbegeerte, haar verlaat voor een jongere
vrouw. Nathalie is aan zichzelf overgeleverd. Hoe nu verder?
L’avenir heeft geen eenduidig plot. In de stijl van
Hansen-Love is er vooral ruimte voor realisme, emotie en persoonlijkheid. Zoals
in Gloria al bleek kan dat effectief zijn, zo’n vrouw van middelbare leeftijd
die het even niet meer weet, maar gewoon doorgaat met het leven. Zo ook hier, waar valt te genieten van Huppert in optima forma.
Geen opmerkingen:
Een reactie posten