★★
Misdadig slecht,
zo is de film toch wel samen te vatten. Kevin Costner gromt en snauwt zijn weg
door het halfbakken plot van een actiefilm waar meer in had gezeten, mits Criminal zichzelf wat minder serieus had
genomen.
Het geheugen, de
kennis en vaardigheden van CIA-agent Bill Pope (Ryan Reynolds) worden
overgeplaatst naar de gewetenloze crimineel Jerico (Kevin Costner). In dat geheugen zit namelijk de locatie van
The Dutchman, gespeeld door de Amerikaanse acteur Michael Pitt die wanhopig pogingen
doet een Nederlands accent te imiteren. De hackende Hollander heeft zich via –
en ik citeer – ‘een wormhole in het deep web’ toegang verschaft tot het
volledige wapenarsenaal van de USA.
Juist.
Dit soort
volstrekt belachelijke ideeën verlaten zonder problemen de bloedserieuze
gezichten van een cast vol sterren. Naast Reynolds en Costner zijn ook Tommy
Lee Jones als neurochirurg en Gary Oldman als CIA-baas van de partij, allen met
gezicht in de plooi. Voor zover Jones’ gezicht dat nog toelaat dan. De CIA
zitten achter de locatie van The Dutchman aan, maar ook een crimineel genaamd
Heimdahl ziet de mogelijkheden van het Amerikaanse wapennetwerk wel zitten. Een
klopjacht op de hacker zal de rest van de film in beslag nemen. Het is de CIA
die de Face/Off-achtige operatie in
gang zet. Jammer dat het niveau van die film nooit wordt gehaald.
Criminal heeft een hoog tempo. Actiescènes volgen elkaar rap op, maar dat
geldt helaas ook voor de clichés. Criminal
is het type actiefilm waarin personages worden geïntroduceerd met witte letters
in beeld. Het type film waarin alle Londense
trekpleisters de revue passeren via helikoptershots zonder dat er scènes plaats
vinden. Het type film met achtervolgingen, stillevens van de stad tussen de
scènes door, herinneringen en flashbacks die gepaard gaan met pieptonen en
wazige beelden, industriële beats. Het type film waarin explosies plaatsvinden door sigaretten in olieplassen te gooien.
Als er nou af en toe wat te lachen valt tijdens het kijken van Criminal, kan je de film alle onzin die het tentoonspreidt wel vergeven. Het absurde plot is desondanks te gebruiken voor een degelijke actiefilm, maar wat doet Criminal? Een wanstaltige poging Costners personage te ontwikkelen. De gewetenloze psychopaat (‘Hij heeft Frontal Lobe Synroom. Heel zeldzaam. De man kent geen emoties.’) krijgt wegens zijn nieuwe geheugen ook nieuwe emoties. Langzaam verandert hij in een zachtaardige variant van zichzelf en wordt hij zelfs liefdevol opgenomen binnen Bill Pope’s gezin. Het zijn deze scènes die een grondig gebrek aan visie tonen. Regisseur Ariel Vromen (The Iceman, Danika) heeft geen idee wat hij met het ongeloofwaardige plot aan moet. Hetzelfde lot treft de kijker..
Als er nou af en toe wat te lachen valt tijdens het kijken van Criminal, kan je de film alle onzin die het tentoonspreidt wel vergeven. Het absurde plot is desondanks te gebruiken voor een degelijke actiefilm, maar wat doet Criminal? Een wanstaltige poging Costners personage te ontwikkelen. De gewetenloze psychopaat (‘Hij heeft Frontal Lobe Synroom. Heel zeldzaam. De man kent geen emoties.’) krijgt wegens zijn nieuwe geheugen ook nieuwe emoties. Langzaam verandert hij in een zachtaardige variant van zichzelf en wordt hij zelfs liefdevol opgenomen binnen Bill Pope’s gezin. Het zijn deze scènes die een grondig gebrek aan visie tonen. Regisseur Ariel Vromen (The Iceman, Danika) heeft geen idee wat hij met het ongeloofwaardige plot aan moet. Hetzelfde lot treft de kijker..
Geen opmerkingen:
Een reactie posten