29-08-2016

Criminal


Misdadig slecht, zo is de film toch wel samen te vatten. Kevin Costner gromt en snauwt zijn weg door het halfbakken plot van een actiefilm waar meer in had gezeten, mits Criminal zichzelf wat minder serieus had genomen.


Het geheugen, de kennis en vaardigheden van CIA-agent Bill Pope (Ryan Reynolds) worden overgeplaatst naar de gewetenloze crimineel Jerico (Kevin Costner). In dat geheugen zit namelijk de locatie van The Dutchman, gespeeld door de Amerikaanse acteur Michael Pitt die wanhopig pogingen doet een Nederlands accent te imiteren. De hackende Hollander heeft zich via – en ik citeer – ‘een wormhole in het deep web’ toegang verschaft tot het volledige wapenarsenaal van de USA.

Juist.

Dit soort volstrekt belachelijke ideeën verlaten zonder problemen de bloedserieuze gezichten van een cast vol sterren. Naast Reynolds en Costner zijn ook Tommy Lee Jones als neurochirurg en Gary Oldman als CIA-baas van de partij, allen met gezicht in de plooi. Voor zover Jones’ gezicht dat nog toelaat dan. De CIA zitten achter de locatie van The Dutchman aan, maar ook een crimineel genaamd Heimdahl ziet de mogelijkheden van het Amerikaanse wapennetwerk wel zitten. Een klopjacht op de hacker zal de rest van de film in beslag nemen. Het is de CIA die de Face/Off-achtige operatie in gang zet. Jammer dat het niveau van die film nooit wordt gehaald.


Criminal heeft een hoog tempo. Actiescènes volgen elkaar rap op, maar dat geldt helaas ook voor de clichés. Criminal is het type actiefilm waarin personages worden geïntroduceerd met witte letters in beeld. Het type film waarin alle Londense trekpleisters de revue passeren via helikoptershots zonder dat er scènes plaats vinden. Het type film met achtervolgingen, stillevens van de stad tussen de scènes door, herinneringen en flashbacks die gepaard gaan met pieptonen en wazige beelden, industriële beats. Het type film waarin explosies plaatsvinden door sigaretten in olieplassen te gooien. 

Als er nou af en toe wat te lachen valt tijdens het kijken van Criminal, kan je de film alle onzin die het tentoonspreidt wel vergeven. Het absurde plot is desondanks te gebruiken voor een degelijke actiefilm, maar wat doet Criminal? Een wanstaltige poging Costners personage te ontwikkelen. De gewetenloze psychopaat (‘Hij heeft Frontal Lobe Synroom. Heel zeldzaam. De man kent geen emoties.’) krijgt wegens zijn nieuwe geheugen ook nieuwe emoties. Langzaam verandert hij in een zachtaardige variant van zichzelf en wordt hij zelfs liefdevol opgenomen binnen Bill Pope’s gezin. Het zijn deze scènes die een grondig gebrek aan visie tonen. Regisseur Ariel Vromen (The Iceman, Danika) heeft geen idee wat hij met het ongeloofwaardige plot aan moet. Hetzelfde lot treft de kijker..

Geen opmerkingen:

Een reactie posten