★★★
Een grote
witte haai valt surfster Nancy aan,
waarna zij op haar geneeskunde- en overlevingsskills is aangewezen. The Shallows is nergens verrassend, maar
bouwt de spanning lekker op zonder in al teveel clichés te vervallen.
Nancy (Blake
Lively) heeft net haar moeder verloren aan kanker, is geneeskundestudent – dat
zal nog van pas komen natuurlijk – en zat er door heen. Ze stopt met studeren
en reist af naar een onbestemd surfparadijs in Mexico, een stuk strand waar
haar moeder al over sprak. Wat echter een relaxe surfdag had moeten zijn,
eindigt in een nachtmerrie wanneer een grote witte haai Nancy aanvalt en zij
moet zien te overleven.
De rondborstige
blondine Nancy is overduidelijk niet alleen gecast om haar acteertalent. Of ze
in dat strakke surfoutfitje paste was waarschijnlijk ook een vereiste. Het past
echter wel bij dit soort films, zeker met titels als deze. Vrij oppervlakkig
dus, maar dat hoeft de pret niet direct te drukken wanneer zeemonsters mensen
aanvallen. Denk bijvoorbeeld aan Piranha
3D.
The Shallows is niet zo schijtlollig en komisch vermakelijk
als Piranha 3D. Regisseur Jaume
Collet-Sera (hij maakte Orphan en een
lading slechte films met Liam Neeson zoals Run
All Night) beperkt de humor tot de grappig gevonden sidekick van Nancy:
zeemeeuw Steven Seagull. Het is ook ironisch dat het koppel zich op een rots in
de branding bevindt, zonder dat ze steun vinden.
Ontwikkeling van
plot of personage is afwezig. Laten we wel wezen, het gaat hier om de klassieke
haai vs mens strijd die zich alleen in dit soort films afspeelt. The Shallows
probeert Nancy nog wat inhoud te geven, maar dat heeft weinig om het lijf. Ze
voldoet namelijk precies aan de eisen van een surfer die potentieel een
haaienbeet kan overleven: vindingrijk, fit, geneeskundestudent en een
doorzetter. Blake Lively maakt het beste van haar personage dat uit hetzelfde
materiaal is gesneden als haar surfboard. Ze likt haar wonden, schreeuwt het
uit bij tegenslagen, kijkt vastberaden naar de circulerende staartvin aan het
zeeoppervlak en twijfelt zelden.
The Shallows doet
het met name goed op het vlak waar het in dit soort films om draait: spanning.
De keuze voor relatief weinig humor biedt gelegenheid voor angstige momenten en
continue dreiging, van zowel de haai als het opkomende tij. De angstaanjagende,
groteske haai is fraai vormgegeven middels CGI (want echte haaien doen het niet
zo lekker in gevangenschap) en is een lust voor het oog. Nancy ziet de haai
ongeveer net zo vaak als het publiek, waardoor het gevoel van naderend onheil
toeneemt. Elke keer dat ze onverhoopt in het water terecht komt, weet vaak
niemand waar het beest zich bevindt. De camera bevindt zich regelmatig aan het
oppervlak, schommelend tussen land en zee. Hierdoor grijpt de haai óók de
kijker nietsvermoedend bij de kladden en sleurt hij deze mee de film in.
De ingrediënten
verschillen weinig van gelijksoortige films: een agressieve witte haai met een
fixatie voor mooie vrouwen, een bak spanning en zonovergoten shots. The Shallows is echter bijzonder
spannend, enerverend en kijkt heerlijk weg. En laten we eerlijk zijn, veel meer
mag je van dit soort films ook niet verwachten.
Geen opmerkingen:
Een reactie posten